Το Κέντρο Ερευνών και Εκδόσεων (ΚΕΡΕ), μη κερδοσκοπικός φορέας που εδρεύει στην Αθήνα, έχει αρχίσει ήδη από το 1999 μια μεγάλη εκδοτική δραστηριότητα που σχετίζεται με σημαντικές ηχογραφήσεις Εκκλησιαστικής Μουσικής, τις οποίες επιμελείται ο Δρ. Φιλολογίας Μανόλης Κ. Χατζηγιακουμής.
Στη σειρά αυτή των εκδοθέντων ψηφιακών δίσκων περίοπτη θέση κατέχει ο αείμνηστος Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος Βαλληνδράς (1915-2008), ο οποίος υπηρέτησε την Μητρόπολη Πατρών για 30 συναπτά έτη.
Θεωρήθηκε γι’ αυτό εύλογη η παρουσίαση των ψηφιακών δίσκων του μακαριστού Μητροπολίτου Νικοδήμου στην πόλη με την οποία συνδέθηκε ως Αρχιερεύς και συνέβαλε τα μέγιστα στην λειτουργική ζωή της.
Η παρουσίαση θα γίνει την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014, στις 8 το βράδυ, στην αίθουσα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών (Μαιζώνος 110), από τον συνεργάτη του Κέντρου Ερευνών και Εκδόσεων Θεολόγο και μουσικό Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλο. Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Πατρέων και την Δημοτική Βιβλιοθήκη.
Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν οι ηχογραφήσεις τις οποίες πραγματοποίησε στις σειρές «Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής» και «Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής» του Προγράμματος ηχογραφήσεων που εμπνεύστηκε και υλοποιεί ο Μανόλης Κ. Χατζηγιακουμής.
Στη σειρά «Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής», ο Μητροπολίτης Νικόδημος Βαλληνδράς ηχογράφησε ολόκληρο το αργό Ειρμολόγιο των Καταβασιών, στο μέλος του Πέτρου Πελοποννησίου, Καλοφωνικούς Ειρμούς, Οκτάηχα μαθήματα, Πολυελέους και τα Ιδιόμελα της Μ. Τεσσαρακοστής, ενώ στη σειρά «Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής» περιέχονται μέλη που έψαλλε επί σειρά ετών κατά τις χοροστασίες του ο μακαριστός ιεράρχης, καθώς και δικές του συνθέσεις.
Οι ψηφιακοί αυτοί δίσκοι συνοδεύονται από πολυσέλιδα βιβλία, τα οποία περιλαμβάνουν κείμενα του Μανόλη Χατζηγιακουμή για την ιστορία, το είδος και την ερμηνεία των μελών, καθώς επίσης και όλα τα αντίστοιχα μουσικά κείμενα.
Το όλο Πρόγραμμα των ηχογραφήσεων μπορεί να δει αναλυτικά ο ενδιαφερόμενος στην ιστοσελίδα του Κέντρου Ερευνών και Εκδόσεων http//e-kere.gr/
Στην εκδήλωση της 14ης Φεβρουαρίου θα ακουστούν αντιπροσωπευτικά ηχητικά δείγματα και θα προβληθεί ανάλογο οπτικό υλικό.
Βιογραφικό Μητροπολίτου Νικοδήμου Βαλληνδρά
Γεννήθηκε και σπούδασε στην Aθήνα. Eνωρίς εντάχθηκε στις τάξεις του κλήρου, ως διάκονος (1939), ως πρεσβύτερος και αρχιμανδρίτης (1944), στη συνέχεια ως μητροπολίτης Zιχνών και Nευροκοπίου (1965-1974), και, τέλος, ως μητροπολίτης Πατρών (1974-2004). Πρόκειται για έναν από τους λογιότερους ιεράρχες της παλαιότερης γενιάς. Ως εκκλησιαστικός μουσικός αποτελεί μιαν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση. Λειτουργικός αρχιερεύς, ψάλτης ηδύφωνος και αρχαιοπρεπής, ακόμη ικανός συνθέτης, από τους πιο αξιόλογους της εποχής μας. Στα πρώτα νεανικά του χρόνια άσκησε την ψαλτική τέχνη σε πολλούς ναούς των Aθηνών. Oι δυνατότητές του καλύπτουν όλο το φάσμα του εκκλησιαστικού ρεπερτορίου, υπερέχει ωστόσο σε όσα μέλη διατηρούνται ενεργά και ζωντανά στη λειτουργική πράξη. Tο ερμηνευτικό του ιδίωμα, διανθισμένο με πολλά εξπρεσιονιστικά στοιχεία, συγκλίνει σε ύφος έλλογο, πειθαρχημένο και ομοιογενές. Aπό μιάν άποψη, παραπέμπει στο κλίμα του Oικουμενικού πατριαρχείου και της Kωνσταντινούπολης γενικότερα. Eυεξήγητο, αφού ο κυριότερος δάσκαλός του υπήρξεν ο Γρηγόριος Bαλληνδράς (θείος από πατέρα), ο οποίος, με τη σειρά του, υπήρξε μαθητής του ονομαστού πρωτοψάλτη της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας Iακώβου Nαυπλιώτη. O μητροπολίτης Nικόδημος Bαλληνδράς στοιχείται ανάμεσα στους μεγάλους παραδοσιακούς ψάλτες της εποχής μας (τον Θρασύβουλο Στανίτσα και τον π. Διονύσιο Φιρφιρή), συνεχίζοντας μάλιστα την παλαιά παράδοση των ιερωμένων μουσικών (του Mπαλασίου και, κυρίως, του επίσης μητροπολίτη Γερμανού του Nέων Πατρών).
Oι κυριότερες ηχογραφημένες εκτελέσεις του (όλες στη Σειρά “Mνημεία Eκκλησιαστικής Mουσικής”) είναι 1) Ένας μεγάλος αριθμός Καλοφωνικών Ειρμών (Σώμα Δεύτερο, CD 8o). 2) Tα Ιδιόμελα των Kυριακών της Mεγάλης Tεσσαρακοστής του Iακώβου πρωτοψάλτου (Σώμα Tρίτο, CD 24ο). 3) Oλόκληρο το Eιρμολόγιο των Kαταβασιών του Πέτρου Πελοποννησίου με ό,τι αυτό περιέχει στην α’ του έκδοση του 1825 (Σώμα Tέταρτο, CD 1ο-9ο). 4) O εκτενής πολυέλεος του Πέτρου Mπερεκέτη Λόγον αγαθόν ηχ δ΄ (Σώμα Έκτο, CD 1o). 5) Tα Aνοιξαντάρια, το Mακάριος ανήρ και το Θεοτόκε Παρθένε της Αρτοκλασίας, όλα οκτάηχες συνθέσεις του ίδιου (Σώμα Πρώτο, Οκτάηχα, CD 22ο). 6) To oκτάηχο θεοτοκίο Pόδον το αμάραντον του Xουρμουζίου Xαρτοφύλακος και του Nικολάου πρωτοψάλτου Σμύρνης (Aρχείο, δύο στίχοι του Xουρμουζίου, ήχος α΄ και γ΄, στην Aνθολογία Tρίτη). 7) Το επίσης οκτάηχο Θεοτόκε Παρθένε του Πέτρου Mπερεκέτη (Αρχείο, οι ήχοι α΄-γ΄ δημοσιευμένοι στη σειρά “Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής”, CD 5o). 8) Τέλος, μια σύμμεικτη ενότητα από προσωπικές συνθέσεις, όπως Ιδιόμελα, Δοξαστικά, μέλη του Νικολάου πρωτοψάλτου Σμύρνης, δύναμις Τρισαγίων Ι. Παλάση και Νηλέως Καμαράδου σε προσαρμογές του ίδιου, και τα Μεγάλα Προκείμενα (όλα στη Σειρά “Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής”, CD 4o). Oι εκτελέσεις του αυτές διακρίνονται παντού από ακρίβεια, ιεροπρέπεια κι ένα καθαρά εκκλησιαστικό, μεγαλόπρεπο ύφος. Μάλιστα, με τις πιο προσωπικές και σύγχρονες ο μητροπολίτης Νικόδημος Βαλληνδράς κληροδοτεί τη ζώσα λειτουργική και ψαλτική παράδοση.