ΑBLAYE CISSOKO ΚΑΙ VOLKER GOETZE ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΙΔΑΝΙΚΑ ΤΟ «JAZZ+ΠΡΑΞΕΙΣ 2014»

ΑBLAYE CISSOKO ΚΑΙ VOLKER GOETZE

ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΙΔΑΝΙΚΑ ΤΟ «JAZZ+ΠΡΑΞΕΙΣ 2014»

*Αποκλειστική εμφάνιση στο «Jazz+Πράξεις 2014». Για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Με ένα από τα σημαντικότερα ντουέτα αυτή την στιγμή στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη θα κλείσει το φετινό Jazz+Πράξεις 2014» του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων το Σάββατο 31 Μαϊου και ώρα 21.30 στο Αίθριο του Παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου.

Ο λόγος για το ντουέτο του διάσημου Σενεγαλέζου δεξιοτέχνη της κόρα (αφρικανική άρπα με 21 χορδές) Ablaye Cissoko (με σπουδαίες συνεργασίες -εκτός από το χώρο της παραδοσιακής μουσικής- από το χώρο της τζαζ: με τον Simon Goubert, φτιάχνοντας τον δίσκο «African Jazz Roots», με τον Emmanuel Bex, τον François Verly, τον Randy Weston, τον François Jeanneau και από το χώρο του μπαρόκ με τη Mireille Podeur, η οποία παίζει τσέμπαλο, ή με το Ensemble La Chimera που ασχολείται με μπαρόκ μουσική) και του διεθνώς αναγνωρισμένου Γερμανού τρομπετίστα, συνθέτη, διευθυντή ορχήστρας, σκηνοθέτη και multimedia καλλιτέχνη Volker Goetze (μόνιμου κατοίκου Νέας Υόρκης, και συνεργασίες με Nana Vasconcelos, Lenny Pickett, Steve Lacy, Brian Lynch, Peter Kowald, Graig Handy κ.α.), που συνδυάζουν γοητευτικά την παράδοση της Αφρικής με την τζαζ.

Γεννημένος στη Γερμανία και μόνιμος κάτοικος Νέας Υόρκης, ο τρομπετίστας Volker Goetze δημιουργεί εδώ και έξι χρόνια από κοινού με τον Σενεγάλο τραγουδιστή και δεξιοτέχνη της κόρα, της αφρικανικής άρπας με τις 21 χορδές, Ablaye Cissoko, ένα μουσικό ντουέτο που υπερβαίνει γεωγραφικά και μουσικά σύνορα. Η συνεργασία τους δίνει μια νέα, σύγχρονη διάσταση στον ρόλο του «παραμυθά», όπως αυτός σώζεται μέσα από μια παράδοση αιώνων, και προσφέρει ένα μουσικό ταξίδι από την έρημο και τις ακτές της Δυτικής Αφρικής, μέχρι τα αστικά τοπία που συναντά κανείς στο Παρίσι και την Νέα Υόρκη. Σκοπός τους, με τη μουσική να θεραπεύσουν τις ψυχές μας, και πράγματι οι συναυλίες τους, με σήμα κατατεθέν τα εξαίσια φωνητικά του Cissoko, και τη γαλήνια συνοδεία κόρας και τρομπέτας, λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Βασική προϋπόθεση για να πετύχει κάθε τους εμφάνιση, είναι σύμφωνα με τον Goetze η απόλυτη συγκέντρωση, αφού τη στιγμή της συναυλίας το μυαλό του βρίσκεται σε κατάσταση αντίστοιχη με αυτή του διαλογισμού. Ο Cissoko από την πλευρά του, παρατηρώντας τον κόσμο γύρω του, καταγράφει μέσα από τους στίχους του εμπειρίες, βιώματα προσωπικά αλλά και καθολικά συνάμα, παραμένοντας με έναν δικό του τρόπο συνεχιστής μιας μακράς παράδοσης «παραμυθάδων», οι οποίοι στην ουσία μετέφεραν από γενιά σε γενιά την προφορική πολιτιστική κληρονομιά της φυλής τους. Θίγοντας μάλιστα στις συναυλίες του ανά τον κόσμο, ζητήματα ταμπού για πολλές κοινωνίες, όπως το θέμα της σύγχρονης σκλαβιάς που είναι ακόμα επίκαιρο στη χώρα καταγωγής του, ο Cissoko ανάγεται σε έναν παγκόσμιο «παραμυθά».

Μετατρέποντας τη διαφορετικότητά τους σε δύναμη, η συνεργασία των δύο μουσικών, που είναι στην ουσία συνεργασία μεταξύ διαφορετικών γλωσσών και διαφορετικών πολιτισμών, αποτελεί έναν ύμνο στην απλότητα και την οικουμενικότητα της μουσικής, επιτελώντας παράλληλα κοινωνικό έργο, αφού έχουν προσφέρει το 10% των συνολικών εσόδων από τις δύο δισκογραφικές τους δουλειές, για την ενδυνάμωση των αφρικανικών κοινοτήτων.

Οι κριτικές από το διεθνή τύπο γι’ αυτή τη σύμπραξη διθυραμβικές. Η Boston Globe το χαρακτήρισε σαν ένα πολύτιμο κόσμημα”, ενώ το All About Jazz κάνει λόγο για, “μια ανάσα φρέσκου αέρα …. μια όαση ηρεμίας που προσφέρεται για ανάπαυση, ξεκούραση, αλλά και έντονες συγκινήσεις…”. Το BBC World μιλάει για “μια θαυμάσια συνεργασία του πολιτισμού και των γλωσσών», ενώ το γαλλικό Jazzman επισημαίνει πως, “…σηματοδοτεί… έναν ύμνο στην απλότητα και την οικουμενικότητα της μουσικής. Υπέροχο.”

Εκτός από τη σκηνή οι δύο καλλιτέχνες συναντήθηκαν και στη μεγάλη οθόνη και το ντοκιμαντέρ “Griot”, το οποίο μάλιστα αποτέλεσε το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Goetze. Griot είναι ο “παραμυθάς”, o αφηγητής, o ποιητής, o μουσικός, είναι ο συνεχιστής της προφορικής παράδοσης, και σύμφωνα με τον συγγραφέα Paul Oliver, «είναι αυτός που πρέπει να γνωρίζει πολλά παραδοσιακά τραγούδια χωρίς λάθη, αλλά κι αυτός που πρέπει να έχει την ικανότητα να αυτοσχεδιάζει και να σχολιάζει την επικαιρότητα”. Συνεχιστής αυτής της παράδοσης, υπερήφανος Griot και πρωταγωνιστής του ντοκιμαντέρ δεν είναι άλλος από τον Ablaye Cissoko.

Το ντοκιμαντέρ γυρίστηκε στη Σενεγάλη, κατά την προετοιμασία της πρώτης τους δισκογραφικής δουλειάς. Μέχρι τότε, ο Goetze δεν γνώριζε πολλά για τους Griots. Του κέντρισαν όμως τόσο το ενδιαφέρον, που ένιωσε την ανάγκη να μοιραστεί με το ευρύ κοινό ό,τι είχε μάθει και δει. Τελικά, ο Goetze, μαζί με τον υποψήφιο για Όσκαρ Sam Pollard, κατάφερε να κάνει την εμπειρία του ταινία κι έτσι το 2011 το “Griot” κάνει πρεμιέρα και στη συνέχεια ταξιδεύει σε κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Ο Ablaye Cissoko και ο Volker Goetze έπαιξαν μαζί για πρώτη φορά στη Σενεγάλη στο πλαίσιο συναυλίας με την Αφρο-Ευρωπαϊκή Ορχήστρα Τζαζ το 2001. Σύντομα ανακάλυψαν ότι παρά τις πολιτισμικές διαφορές τους, οι προσωπικές και μουσικές τους ευαισθησίες είναι ικανές να τους οδηγήσουν σε μια βαθιά φιλία, η οποία με τη σειρά της έφερε κοινούς καλλιτεχνικούς και κοινωνικούς στόχους. Το ενδιαφέρον του Cissoko για την τζαζ και αντίστοιχα αυτό του Goetze για την μουσική της Δυτικής Αφρικής ήταν τα πρώτα συστατικά για έναν συναρπαστικό και μυστηριώδη διάλογο. Δυο εκ πρώτης όψεως αταίριαστα όργανα συνδυάστηκαν ευφυώς, γοητεύοντας το κοινό. Μέχρι σήμερα σαν ντουέτο Cissoko – Goetze έχουν κυκλοφορήσει δύο δισκογραφικές δουλειές, με τίτλο Sira (2008) και Amanké Dionti (2012).

Το μαγευτικό άκουσμα της κόρα και την υποβλητική φωνή του Ablaye Cissoko αλλά και τον λεπτό ήχο της τρομπέτας του Volker Goetze θα απολαύσουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του «Jazz+Πράξεις 2014».

 

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ 10 Ευρώ

 

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ βιβλιοπωλείo Discover, βιβλιοπωλείο 38º14΄, Οπτικά Καραμούζης

 

Χορηγοί επικοινωνίας ΜOJO RADIO 107,7, ΣΚΑΙ 89,4 , ΜΕΛΩΔΙΑ 100,4, Sentra 14,1 FM, jazzonline.gr, Culturenow.gr